dinsdag 7 september 2010

Analyse van de tekst: ''Itialian villas ander gardens''

The cultural ideal of rural life (villeggiature)
In de vijftiende eeuw worden voor het eerst castello en podere (boerderij) veranderd in villa's. Het idee van de villa op het platteland was om te herstellen van de vermoeidheid en verplichtingen van het stadsleven. Alleen terugtrekken is de bedoeling, niet de rug toe keren, Alberti vond de ideale plaats voor een villa met uitzicht op de heuvels maar ook op de stad. Genieten van het platteland op een stedelijke manier. De constructie van een villa is gebaseerd op de stad en het stedelijke paleis. De ideeen van de Humanisten hebben hun oorsprong uit de tijd van de Grieken.


The sensualization of the landscape
Het archetype van de paradijselijke tuin bestaat uit een vierkante plattegrond met een centraal geplaatste boom. Vanaf daar leiden vier stromen naar de vier punten van het compas. Symbolisch: de vier Evangelisten met Christus in het midden. De tuin is een representatie in miniatuur van God zijn creatie. De representatie van natuur in architectuur en kunst is daarom gescheiden van echte natuur.

The rationalization of the concept of nature
Hoewel in de Renaissance de relatie tussen kunst en wetenschappen niet gescheiden bleef, vond er in die 14e eeuw toch een grote verandering plaats in de manier hoe natuur werd gezien. De Middeleeuwse ideeen over kunst waren dat kunst het symbool stond voor realiteit en metafysica. De Middeleeuwse tuinen, maar ook de Gotische cathedralen, refereren aan natuur en het bovennatuurlijke. Voor de Gotische architect was de wetenschappelijke basis van kunst de geometrie. Lang bestond de overtuiging dat alles bestond uit: goddelijke nummers, goddelijke proporties en goddelijke vormen, ook in de Renaissance. De kijk op kunst veranderde alleen drastisch. Voorbeelden zijn Da Vinci's ''minute investigations''. Aardse natuurlijkheid werd ineens iets om dichter bij God te komen, de kracht om patronen in de natuur te zien, stelde de mens in een centrale positie. In de 14e eeuwe veranderde het idee dat kunst een directe imitatie van de natuur was.


Alberti (1404-1472) formuleerde de wiskundige interpretatie van de natuur als een artistiek concept. Studies naar proporties aan de hand van de natuurkundige maten van het menselijke lichaam (antropometrie), creerde een kader voor een wedergeboorte van klassieke verhoudingen en proporties.
In de Renaissance bestond het idee, overtuigd door ''Holy Scripture'' dat de mens de afbeelding van God was.
Een belangrijke gevolg voor villa architectuur: mogelijkheid tot het herleiden van een ideaal, proportiesysteem én de relatie van de villa tot zijn landschap (relatie mens-natuur) die kon worden beslist in het rationele schema van dimensies en proporties. De topografie uit het landschap werd geometrisch doorgezet in de plattegronden van een villa.
Veneto villa: esthetiek bestaat uit bruikbaarheid, schoonheid en juistheid.

The objectification of space and horizon
Het landschap was niet langer een veranderende achtergrond, het werd een geintergreerd deel in de compositie, in kunst en architectuur. De villa (voorgrond) in een landschap werd voortaan perspectivisch gelinkt aan de achtergrond.
De assen door de villas uit de Renaissance zijn een van de elementen waarmee de plattegronden zijn geordend. Het is de vraag of het landschap nog controle heeft over de plattegronden, of juist andersom. De assen door de villa worden doorgetrokken in het landschap. Het punt waar de assen meer afhankelijk werden van de plattegronden tekende het einde van de ontwikkelingen in villa architectuur zoals men toen kende en, tekende ook nieuwe principes in landschap architectuur, gerelateerd aan een ander idee van natuurlijkheid en zijn ruimtelijke presentatie in het landschap.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten